Ostatnia aktualizacja: 27.02.2019 20:38:25

Przewlekłe zaparcia – jak sobie z nimi poradzić?

Zaparcia to problem nawet co drugiej kobiety i co trzeciego mężczyzny. Bezpośredni związek z tym ma siedzący tryb życia, spożywanie przetworzonych posiłków o wysokiej zawartości tłuszczów nasycownych, stres oraz nieregularne spożywanie posiłków. Warto zastanowić się jak sobie z nimi radzić i jakie znaczenie ma tutaj błonnik witalny.

u lekarza

Błonnik witalny – skuteczny w walce z przewlekłymi zaparciami

Jedną z głównych przyczyn zaparć jest niedobór błonnika pokarmowego w diecie. Dlatego jeśli nie cierpi się na dolegliwości bólowe, krwawienia odbytu, czy nawracające nudności, a także przewlekłe choroby układu pokarmowego, można sięgnąć po środek, który przywróci właściwą perystaltykę jelit. Zdrowotne właściwości błonnika witalnego są nie do przecenienia. Opiera się on na nasionach babki płesznik i babki jajowatej, które w jelicie wytwarzają rodzaj śluzu pomagający w formowaniu i wydalaniu mas kałowych. Błonnik witalny jest bezpieczny do spożycia, jednak koniecznie należy pamiętać o tym, że dodaje się go do wody, zupy lub soku i koniecznie musi być dobrze rozpuszczony. Błonnik witalny należy spożywać na kilka godzin przed posiłkiem, aby mógł spełnić swoje zadanie.

Zmiana nawyków żywieniowych – rezygnacja z tłustych potraw

W walce z przewlekłymi zaparciami niezwykle ważna jest zmiana nawyków żywieniowych. Przede wszystkim nie można jeść zbyt tłustych potraw, a więc najlepiej zrezygnować z zasmażanej kapusty, czy kotletów schabowych smażonych na klarowanym maśle bądź też tłustego mięsa, jak np. karczek czy boczek. Lepiej zrezygnować również bądź przynajmniej ograniczyć spożywanie grochu czy kukurydzy, które są ciężkostrawne. Należy nadmienić, że kukurydzy większość osób w ogóle nie trawi. Warto zastąpić je potrawami, które sprzyjają lepszemu trawieniu. Niezbędne będą kasze, a także kefir, maślanka czy jogurty. Oczywiście wszystkiego nie należy spożywać w ciągu jednego dnia, a stosować zamiennie. Warto wiedzieć, że dzienna zalecana dawka błonnika to 25-40g w zależności od trybu życia i prowadzonej aktywności. Nie należy tej ilości przekraczać, gdyż może to powodować bóle brzucha i wzdęcia oraz spowodować wystąpienie biegunek. Te wartości są istotne w przypadku stosowania dodatkowej suplementacji błonnikiem witalnym, gdyż w samej diecie trudną je przekroczyć. Przykładowo będące źródłem błonnika musli w jednej łyżce ma 1 g błonnika, a jedna kromka chleba typu graham – 5g. Z kolei w 100 g kaszy jest około 6 g błonnika.

Picie dużej ilości wody jest niezwykle istotne

W walce z zaparciami może pomóc również odpowiednie nawodnienie organizmu. Wiele osób pije po prostu za mało wody. Warto pamiętać, że w ciągu dnia w płynach należy dostarczać do organizmu od 1,5-2, a w przypadku wysokich temperatur nawet ok. 3 litrów wody. Złe nawodnienie wpływa na tworzenie się w jelitach złogów kałowych, które z czasem tworzą kamienie, powodujące tzw. zaparcia mechaniczne. Poza piciem bardzo ważne jest odpowiednie regulowanie pory i częstotliwości posiłków. Jedzenie o zbyt późnych porach, a także nieregularne może wpływać na nieregularność wypróżnień. Istotna jest również masywność posiłków. Oczywiście trzeba jeść w miarę możliwości mniej, a częściej. Trzeba również pamiętać o tym, by nie jeść w pośpiechu. Należy dokładnie przeżuwać każdy kęs, by pokarm był odpowiednio rozdrobniony. W końcu jego rozmiękczenie zdecydowanie ułatwia późniejsze trawienie.

Sposoby radzenia sobie z zaparciami

Oczywiście kiedy już wystąpią zaparcia, to nagła reorganizacja diety niekoniecznie od razu pomoże. Dlatego można spróbować picia na czczo wody z cytryną lub wody po moczonych suszonych śliwkach oraz wstawania ok. godziny wcześniej, aby pobudzić metabolizm. Jeśli takie postępowanie nie pomaga można ostatecznie sięgnąć po środki farmaceutyczne zawierające laktulozę, które są najbezpieczniejsze.

Warto na stałe wprowadzić do swojej diety błonnik. Zdrowotne właściwości błonnika witalnego sprawiają, że po kilkutygodniowej kuracji można poczuć się zdecydowanie lepiej. Warto pamiętać, że na problem zaparć wpływa również stres. Dlatego należy go w miarę możliwości ograniczać. Pomocne może być również rozluźnienie mięśni. Może pomóc np. gorąca kąpiel. Nie bez znaczenia jest również aktywność fizyczna. Jazda na rowerze czy pływanie, a nawet zwykły spacer mogą pobudzić metabolizm.

 

Komentarze

Podziel się z nami swoją wiedzą! Jeśli masz doświadczenie w tym temacie, napisz kilka słów komentarza. Bardzo dziękujemy!


Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Scroll To Top